On yksi asia, mitä en ihmisissä ymmärrä. Ihan oikeasti en ymmärrä, sillä jokaisella on toki oikeus mielipiteisiin sarjoista. jokaisella on oikeus olla erimieltä asioista, kaikista asioista, mitä olen tähän asti kirjoittanut, mutta silti. On yksi asia, mitä en ihmisissä ymmärrä. toisto on voimaa.

Mainokset ovat vahva median muoto. Se kasvaa maailmanlaajuisesti koko ajan, ja mainokset tulevat yhä kekseliäimmiksi ja monimuotoisemmiksi. Samoja hahmoja tai lauseita pidetään yllä vuosien ajan. Se onkin yksi ylläpidetyimmistä ja uusiutuvimmista median muodoista. Miksi ihmiset sitten eivät kunnioita mainoksia? Joidenkin hyvä huumori ja joidenkin monimuotoiset yhteydet itse tuotteeseen pitävät aistit virkeinä.

Myönnän toki, että monet mainokset ovat yksinkertaisesti tylsiä. liian usein vaikkapa Saunalahden mainokset iskevät vain luvut kuvaruutuun ja toivovat niiden toimivan. Mainokset eivät kaikki ole hyviä, sitä en kiellä, mutta hyvät ovat sitäkin laadukkaampia, joten keskitytäämpä niihin hyviin puoliin.

Hauskuus on monissa mainoksissa juuri avainkysymys. Tällä hetkellä TV:ssä pyörivistä mainoksista hauskin on ehkä juri Eniron mainos. Nelosella pyörivään mainokseen ei kyllästy se X:nnenkään kerran jälkeen. (Akta kurvan, kurvan Peter... Härregud!). Toinen hyvä on en nyt just muista minkä vesiliukumäki talon sisällä. Antakaas kun iskä näyttää kuinka lasketaan... Hauskoja mainoksi löytyy TV:stä myös vuosien takaa, vaikka suurin osa unohtuu nopeasti, mutta klassikot säilyvät. Päällimmäisenä mieleen tulee Aku Ankka lehden mainos. (vesiputke lekalla vain. Ei siinä mitään ammattimiehiä tarvita.) Hyvä, ah niin hyvä.

Muita, mainossarjoja on myös paljon, ja jotkin jaksavat yllättää kerran toisensa jälkeen.  Elämä kallis, DNA halpa on täysi klassikko, ja jos "Elämä on" ei ole vielä syöpynyt takaraivoonne, niin vielä on aikaa. Toinen Suomalainen pakkokatsoa mainossarja on VR:n kivimiehet, jotka ovat yllättäneet mainosten laadulla ja kekseliäisyydellä jo useamman kerran. Viimeisin, junailun uusi aika, oli niin laadulla tehty, että en olut uskoa sen suomalaisuutta. Juna porhalsi ja tuuli vei testaajia niin hienosti, ettei siinä voi muuta kuin kumartaa. Sarjamainoksia kannattaa seurata, se kannattaa.

Kolmanneksi ovat kekseliäät, hyvintehdyt mutta yksittäiset mainokset, jotka järisyttävät mainoksen käsitteen uusiin ulottuvuuksiin. Volvon "Naturally Capable", mikäli kirjoitettu oikein, on yksi näistä tietokoneiden ihmelapsista. Automainokset työntävätkin jokainen omalla kohdallaan panoksia. Niillä firmoilla on varaa, ja se näkyy.

Etkö katso TV:tä. Jos katsoisit kerran vuodessa, ja haluaisit tietään minkä ohjelman yhden jakson, vastaus olisi yksinkertainen. (ensi vuonna tietenkin Euroviisufinaali, mutta se lukuun ottamatta). Cannesin kootut tietenkin. Maailmanlaajuisen mainosohjelman aikana näkee, mihin nykyaikana pystytää tietokoneilla, kun ei tarvitse kerätä tavaraa kolmeksi tunniksi, vaan pystyy keskittymään puoleen minuuttiin. tämän vuoden Cannes oli täynnä tähtiä. Muistaakseni Hondan automainos nosti ihon kananlihalle äänellä ja pettämättömällä tyylitajulla. The big Ad:in olisi voinut katsoa useamminkin. Tuhannet munkin porhaltamssa pellolla oli taattua huumorilaatua. lauseet soivat päässä vieläkin. viimeiseksi voittaja, Calsbergin peruutusmainos toimi täysillä, ja osotti tietokoneen voiman nykyaikana.

katso mainoksi, olet sen velkaa kanaville, joiden ostamia tai tuottamia kalliita ohjelmia katsot!